شرکت نیک رویش دالاهو

دام ، طیور ، آبزیان ، نهادها و خوراک ، تجهیزات

شرکت نیک رویش دالاهو

دام ، طیور ، آبزیان ، نهادها و خوراک ، تجهیزات

پودر پر

پودر ضایعات طیور از محصولات فرعی طی مراحل فراهم نمودن گوشت طیور به دست می آید . به علت اینکه این ضایعات همواره از منشا طیور است .تر کیب پرو تئینی آن در مقایسه با پودر گوشت تغییرات کمتری دارد بنابرین استفاده ازپرها درضایعات طیور به این معنا است که پروتئین پرها قابل هیدرولیزنیستند . پودر پر حاوی 5/4 الی 5 درصد سیستئین با قابلیت هضم 60درصد می باشد واز لحاظ اسید های امینه مانند متیونین ، لایزین و هیستیدین محدودیت دارد.انر‍‍‍‍‍‍‍‍ژی قابل متابولیسم آن 3300 کیلو کالری در کیلو گرم می باشد.
پودر پر منبع خوبى از پروتئین غذائى است که مى‌توان آن را در غذاى دام و طیور و ماهى به‌کار برد. پودر پر خام داراى مواد غیرقابل هضم مى‌‌باشد ولى چنانچه با حرارت و رطوبت هیدرولیز شود، به‌طور رضایت‌بخش قابل هضم مى‌شود، از این‌رو معمولاً به‌مدت ۱۸ ساعت در حرارت ۱۲۱ درجه قرار مى‌گیرد. در نتیجه پودر هیدرولیز شده و قابلیت هضم آن به میزان قابل توجهى بالا مى‌رود. در دستگاه‌هاى جدید، هیدرولیز پر در اتوکلاو مخصوص در حرارت ۱۴۰ درجه و به‌مدت ۳۰ دقیقه انجام مى‌گیرد. پودر پر هیدرولیز شده داراى مقدار قابل توجهى پروتئین (۸۰-۸۵ درصد) و مقدارى اسیدآمینه ضرورى است.
پودر پر از نظر اسیدآمینه‌ نوع لیزین، ضعیف است و از نظر تریپتوفان و هیستیدین نیز دچار کمبود مى‌باشد. مواد معدنى پودر پر در حدود ۴ درصد و میزان فسفر آن سه برابر کلسیم است. پودر پر حاوى ۲-۳ درصد چربى بوده و ویتامین‌هاى موجود در آن به‌خصوص ویتامین‌هاى دسته B در حدود دانه غلات مى‌باشد
در جیره‌هاى حاوى سویا و ذرت مى‌توان تا حدود ۵ درصد پودر پر هیدرولیز شده بدون اشکال مورد استفاده قرار داد، ولى در عمل اغلب حداکثر مقدار قابل استفاده در حدود ۲-۳ درصد جیره غذائى مى‌باشد.
پودر پر محصولی است که از پرهای تمیز , سالم و فاسد نشده عاری از سایر مواد حاصله از کشتارگاه طیور که به کمک فشار و بخار 2آب هیدرولیز شده باشد بدست می‏آید محصول به دست آمده بایستی عاری از مواد اضافی باشد لازم به تذکر است که در تهیه پودر پر نباید از مواد تسریع کننده عمل هیدرولیز استفاده شود .
1حرارت بالا عموما مورد نیازاست تا باندهای قوی شکسته شوند.این حرارت و انرژی زیاد به هرحال میتواندپروتئین غیرقابل دسترسی پررا ذوب کندوآن را برای دام قابل هضم گرداند
پرها بطور نسبی خشک می شوند تا عمل هیدرولیزدرمرحله بخاردادن سریعتر صورت می گیرد. همچنین درجه حرارت بالاتروزمان طولانی این مرحله باعث کامل شدن هیدرولیز پرها میشود درصورتی که فراوری شدید سبب نابودی اسید آمینه ناپایداربه گرما مانند لایزین میشود.پودرنیز دارای اسیدآمینه ای به نام لانتونین می باشد که دربافتهای نرم حیوانات وجود ندارد که این اسید آمینه ازتجزیه سیستئین درحرارت های زیاد حاصل میشود.نتایج تحقیقات نشان می دهد رابطه منفی بین میزان لانتونین وقابلیت هضم بیشتر آمینواسیدها وجود دارد
طرز تهیه
برای تبدیل پر به پودر عمل هیدرولیز نقش تعیین کننده دارد این عمل در دیگ پخت دو جداره که در داخل مجهز به بهم زن و همچنین دارای دو دریچه یکی در بالا برای ریختن پر به داخل آن و دیگری در زیر به منظور خروج محصول است می‏باشد . معمولا " پر در داخل دیگ تحت فشار 3 اتمسفر و در حرارت 150 درجه سلسیوس همراه با بخار آب و به مدت نیم ساعت تبدیل به پودر قابل هضم می‏شود که پس از خشک شدن از دریچه زیرین خارج شده و قابل مصرف می‏گردد .
ویژگیهای فیزیکی :
رنگ : رنگ پودر بر حسب نحوه تهیه و رنگ پر از نخودی روشن تا قهوه‏ای روشن متغیر می‏باشد .
بو : پودر پر دارای بوی مخصوص به خود است .
اندازه : درشتی ذرات‏پودر پر باید به اندازه‏ای باشد که از الک با قطر چشمه‏های 2/8 میلیمتر عبور کند .
ویژگیهای شیمیایی :
پودر پر باید دارای ویژگیهای جدول زیر باشد :
عوامل ناپذیرفتنی
وجود کپک زدگی که با چشم غیر مسلح قابل رؤیت باشد .
وجود سموم ناشی از قارچ‏ها به خصوص آفلاتوکسین بیش از 30 میکروگرم در کیلوگرم
وجود آفات انباری
برای بسته بندی پودر پر می‏توان از کیسه‏های چتایی , پلی اتیلن و کاغذ چند لا سالم استفاده نمود وزن کیسه‏ها نباید از 50 کیلوگرم تجاوز نماید . وزن بسته‏ها باید یکنواخت باشد . سربسته باید با ماشین دوخته شود استفاده مجدد از کیسه‏ها برای پرکردن پودر پر ممنوع است .
روی هربسته باید ویژگیهای زیر نوشته یا برچسب شود .
8-1- حداقل پروتئین
8-2- حداکثر چربی
8-3- حداکثر رطوبت
8-4- وزن خالص به کیلوگرم
8-5- نام کارخانه تولید کننده
8-6- تاریخ تولید

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.